stressfria

Den stressfria dagen

På lördag, den 28 maj, uppmärksammas den stressfria dagen. Dagen har som syfte att belysa den påverkan stress har i våra liv. Alla människor upplever stress under olika perioder av sina liv, men ett förlängt stresspåslag är inte bra för hälsan. Vi har samlat några exempel på hur stress påverkar din kropp och vad du kan göra för att minska stress.

Stress är kroppens försvarsmekanism mot yttre påverkansfaktorer. Stress kan, exempelvis, upplevas när du försätts i en ny miljö, när något oväntat händer eller när du helt enkelt känner dig maktlös inför en situation.

Alla hanterar sin stress individuellt, men det finns vissa generaliseringar i hur stress påverkar människan.  

Stress kan få dig att känna dig:

  • Nervös
  • Rädd
  • Arg
  • Ledsen
  • Irriterad
  • Frustrerad
  • Deprimerad

Alla dessa känslolägen är något subjektiva, men stress brukar alltså få kroppen att tro att den behöver avvärja någon form av hot.  När någon av dessa psykiska känslor blir så stark fysiska symtom uppstår är det vanligt att känna/få:

  • Huvudvärk
  • Yrsel
  • Matsmältningsproblem
  • Svett
  • Hjärtklappning

Så blir du stressfri på den stressfria dagen!

Det går att motverka stress genom sunda levnadsvanor. Träning är ett effektivt sätt att bli av med stress och det har även en rad andra hälsofördelar. Träning kan exempelvis förbättra hjärt- och kärlhälsan, vilket stärker kroppen gentemot stress och dess negativa påverkan på hjärthälsan.

Kost är också ett superbra sätt att förebygga stress. Se till att kroppen får i sig tillräckligt med näring och vatten för att ge kroppen en ärlig chans mot nästa stresspåslag.

Om du har levt med stress en längre tid och känner att din kropp påverkats av detta fysiskt så kan du besöka oss för hjälp och vägledning. I vår hälsokontroll får du reda på vad du saknar i kroppen och vad du kan göra för att bli mer hälsosam och stressfri. Här kan du se vilken hälsokontroll som passar dig.