fallskador under vintern

Fallskador under vinterhalvåret

Under vintern ökar antalet fallolyckor utomhus drastiskt. Det beror på det kallare vädret, de hala vägunderlagen och de framkomlighetsproblem som detta leder till. Risken för att råka ut för ett fall eller att man snubblar till och skadar sig är mycket högre under vintern. Men det går att förebygga fallskador med.

Fallskador kan resultera i olika former av frakturer. De vanligaste kroppsdelarna som blir skadade vid en fallolycka är under och överarmen, fot- och handleden samt skuldrorna. Det är inte alltid det blir en fraktur på grund av fallet. Även stukningar och andra skador uppstår med. I vissa fall kan du exempelvis ramla och skada dig och få en hjärnskakning. Även hjärnskakning är en relativt vanlig fallskada som vården ofta behandlar.

Om olyckan är framme och du ramlat:

Sök omedelbar vård om du ramlat och du får mycket ont i en kroppsdel. Känn om en svullnad uppstår och om kroppsdelen kan röra sig utan svår smärta.

Huvudskada på grund av fall

Om du fallit och skadat huvudet ska du alltid uppsöka vård. Likaså om du har ramlat och skadat nacken.

Armskada på grund av fall

Vid de fall att du har skadat armen och vill lindra på egen hand kan du linda in armen i en binda i för att den ska få stöd mot kroppen.

Benskada på grund av fall

Vid fall som leder till ett skadat benet och du önskar lindra på egen hand kan du lägga dig med benet i ett upphöjt läge. Om det är en stukning eller skada på foten/fotleden avlastar även här en elastisk binda.

Mindre fallskador

I det fall att du har slagit i tårna kan du vila ordentligt då ingen särskild vård brukar rekommenderas. Ifall det är stortån som smärtar kan det vara bra att uppsöka vårdcentral.

Så förebygger du fallskador under vintern

Fysisk aktivitet förebygger fallskador genom att öva upp ens styrka och balans. Styrketräningen hjälper att öka kroppens muskulatur och minskar risken för att du ska skada dig allvarligt vid ett fall. Balansträning är en mycket rekommenderad aktivitet i relation till att förebygga fallskador.

Se över säkerheten hemma för att undvika fallskador

Risken för fallskador ökar ju äldre vi blir. Därför är det bra att se över ditt hem och anpassa de ytor där fallrisken känns större, exempelvis kablar och sladdar som ligger framme – se om dessa kan ligga längs listen i stället för golvet.

Se över detta i hemmet:

  • Halkskydd under mattor
  • Nattbelysning på nattetid för toalettbesök eller mellanmål
  • Installera extra handtag vid ditt badkaret eller duschen.
  • Använd även halkmatta i badrummet
  • Inneskor för att minska risken för fallolyckor inomhus.

Se över säkerheten utomhus

  • Till vinterskorna kan det vara bra att köpa extra löstagbara halkskydd. Detta finns även till de som behöver en käpp för att ta sig fram.
  • Sanda ingången till ditt boende. Även värdar och kommuner är ansvariga för att vägunderlaget är hållbart under vintern, kontakta dessa om du anser att det behövs.
  • Det finns särskilda plagg som exempelvis höftskyddsbyxor som kan vara bra att använda under vintern. Byxorna minskar risken för höftledsbrott vid fall. Ett bra tips är att bära ryggsäck med mjuk packning så att du har en stötdämpare vid ett bakåt fall.

Om du vill veta mer kring fallolyckor och hur vården behandlar dessa kan du läsa mer här.

På Legehuset arbetar vi med förebyggande vård . Inför vintern kan det vara skönt att veta hur kroppen mår och vad den rimligen orkar. Hos oss kan du bland annat genomföra blodanalys, hälsokontroller och vaccin. Vi finns tillgängliga i Stockholm, Örebro, Göteborg och Linköping. Besök någon av våra kliniker för rådgivning kring din hälsa eller boka din tid via vår kundtjänst på 010-550 26 00.