Hälsosam mat

Så håller du dina nyårslöften och rutiner över sommaren!

Nu har halva året gått och nyårslöftena ska vara på god väg att bli fulländade. Att sätta upp mål för det nya året är ett utmärkt sätt att införa nya rutiner och vanor i livet. Levnadsvanor är den effektivaste metoden för att stärka sin hälsa. Träning, hälsosam kost och psykisk stimulering är oftast de områdena vi målsätter att stärka under årets gång. Att uppfylla målen kan vara tufft och utmanande, men det finns sätt att göra det enklare att nå sina mål!

Personifiera ditt träningsmål och starta försiktigt nya rutiner

Träning är en av de rutiner som för många kan vara svår att genomföra regelbundet. För att lyckas med ditt långsiktiga mål kan det vara bra att lägga upp delmål under resans gång.

Pröva först att uppnå enkla och små mål som att gå en promenad på 20 minuter varje vardag, för att sedan börja klara av lite mer utmanande mål som att gå på gymmet 3-5 gånger i veckan.

Bäst blir det om du sätter målen utifrån dina faktiska förutsättningar. Då blir det en successiv ökning i hur utmanande målen är och slutligen, efter alla delmål, kommer du att ha klarat av ditt årslöfte!

Sund kost, svårt över tid?

Många som avger årslöfte på nyår tänker på sin kost. Att påbörja någon form av diet eller särskilt kostschema kan vara bra – en kortare period. Men att hålla en diet över en längre period är det många som kämpar med.

Det kan vara att dieten är för kostsam, för energisnål eller för att man själv är för ovan vid smakerna och då blir enkelt att man faller tillbaka i gamla vanor.

För att ändra sina kostvanor kan det vara bra att först se över sin kost. Börja med att kartlägga vad av det du äter är bra och vad som är mindre bra. Se över vad du kan tänka dig uppoffra om ditt intag av sötsaker och liknande är högre än vad du är bekväm med. När det gäller diet – se först över dina portioner. Minska portionsstorleken om du önskar gå ner i vikt eller öka portionsstorleken om du vill öka i vikt. Ett kaloriöverskott alternativt underskott ihop med fysisk aktivitet kommer du långt på – mycket längre än vad du gör på att äta osockrad choklad!

Om du har andra förutsättningar och vill läsa mer om sund kost och levnadsvanor kan du läsa mer i Hjärtrapporten om varför goda levnadsvanor är viktiga för ett sunt leverne. Gör rutiner av goda levnadsvanor!

Återvinn motivation för dina nya rutiner

Ett nyårslöfte är ett löfte som ska avklaras under ett års gång. För många är motivationen som starkast när målet sätts upp och löftet ges. Men sedan kan motivationen svikta under årets gång och man tappar lite av det fotfäste man hade inför att klara av målet. Rutiner är enklare sagt än gjort.

Om du har avlagt löften som lovar att du ska undvika viss mat, eller undvika att lägga dig för sent kan det vara bra att tänka om. Vi har enklare att uppfylla de mål som har ett mervärde för oss. Pröva därför formulera dina mål såhär” Jag ska äta nyttigare”  framför ”Jag ska äta mindre onyttiga saker”. Då blir det psykiskt enklare att göra det mer hälsosamma valet, eftersom du inte blir berövad den stund/känsla som sötsaken ger.

Hälften kvar

Nu är det juni och semesterveckorna annalkas. För många en välkommen paus från vardagsrutiner och ett allmänt avslappnat förhållningssätt. Det är nödvändigt för att vi ska orka med resten av året och allt som kommer med det. Däremot kan det vara bra att fortsätta med sina årslöftena, även när du är ledig. Pröva att träna en extra gång, tillaga ett nytt recept eller se om du kan komma ihåg vad förra årets löften faktiskt var. Ta fram penna och papper och se om du minns vad du lovade dig själv. Om du inte har satt några mål för i år så är det helt okej att börja nu.

Vi hjälper dig uppnå dina löften. Kom in till en av våra kliniker så berättar vi mer. Ett hälsosamt liv är aldrig långt bort och det är aldrig försent att börja leva för hälsan!