Världshavens dag

Världshavens dag

Den 8 juni varje år infaller Världshavens dag. Dagens syfte är att uppmärksamma världshavens betydelse för en hållbar värld. Årets tema är vitalisering – kollektiv aktion för haven.

Människan har brukat haven för mat i alla tider och hälsoeffekterna av kost från havet är många. Fisk och skaldjur har beprövade hälsoeffekter på vår kropp. Kanske är det inte konstigt att även våra förfäder sökte sig till haven för mat.

I den här artikeln berättar vi mer om varför fisk och skaldjur är bra för din hälsa!

Havet och hjärt och kärl hälsa

Fisk innehåller omega-3 fetter som kroppen mår bra av. Omega-3 minskar risken för att utveckla oregelbunden hjärtrytm och sänker även blodtrycket och hjärtfrekvensen. Den övergripande hjärt- och kärlhälsan förstärks alltså av Omega-3. Omega-3 har även minskande effekt på värdet av blodfetter, vilket minskar risken för inflammation i bukspottskörteln.

D-vitamin från havet

D-vitamin är ett hormon som vi under sommarhalvåret får i oss främst genom solljus. Under vinterhalvåret är solen inte stark nog för att vi nordbor ska kunna absorbera den mängd som kroppen behöver. Faktum är att uppemot hälften av befolkningen har en d-vitaminbrist under vintermånaderna. För att få i sig tillräckligt med D-vitamin under vintern bör du ta kosttillskott samt införa D-vitaminberikade livsmedel i din kost. Fisk med höga halter av D-vitamin är till exempel lax, tonfisk och sardiner.

Immunförsvaret stärks av havet

Immunförsvaret förstärks genom regelbundet intag av fisk och skaldjur. Att fisken innehåller Omega- 3, vilket minskar risken för inflammation i kroppen, vet de allra flesta om. Men fisk innehåller även andra hormoner, mineraler och vitaminer som är nyttiga för oss. Fisk och skaldjur är en utmärkt källa för vitaminer, zink, järn och vitamin B2 som alla har stärkande effekt på immunförsvaret.

Havet som proteinkälla

Världshavens är en utmärkt källa för hitta protein. Fisk har ofta en låg fettprocent samtidigt som det innehåller mycket protein. Jämförelsevis har rött kött också ett högt proteinvärde, men fetterna i rött kött gör att det inte anses vara ett hälsosamt livsmedel som fisk. Kroppen behöver en mångsidig variation av protein och att införa fisk i kosten är ett perfekt sätt att variera ens kost!

Som vårdgivare inom preventiv vård vet vi att kost är en central aspekt av vår hälsa och många gånger är levnadsvanor, där kost räknas in, det som kan leda till en bättre eller sämre hälsa. Läs mer om våra tjänster här nedanför.

Besök oss i en av våra kliniker på drop-in eller bokad tid!