vintercyklingens dag

Vintercykling – En hälsofrämjande aktivitet

Pandemin har gett många utmaningar. Människor har behövt anpassa sig och ge upp bekvämligheter och mycket mer. Men det har även lett till att många människor hittat nya vanor. Många plockade fram sin cykel tidigare än vanligt och började cykla till jobbet. Att cykla till jobbet är bland den bästa vardagsmotionen du kan få.

Förberedelser
Se nedanför för hur du kan förbereda din cykel för att ge dig ut på vägarna. Vi går även igenom hälsofrämjande effekter du kan förvänta dig av att cykla under vintertid!

  • Se till att ha på dig varma och funktionella kläder
  • Använd skor med halkskydd
  • Investera i en säker hjälm
  • Och glöm inte att använda vattentäta vantar!

För att förbereda cykeln behöver du investera i lite säsongsbaserat material. Du bör även besikta cykeln på egen hand för att säkerställa att allt fungerar som det ska. En rätt utrustad vintercykel ska ha dubbdäck så att det hala underlaget inte påverkar cyklingen. I samband med att man byter däcken kan det vara bra att ta en närmare titt på cykelns bromssystem samt cykelkedjan. När fundamenten är klara kan man titta på olika former av tillval- exempelvis kan det rekommenderas att investera i sadel och stänkskydd. Då kommer du fram varm och ren till dit du ska!

Eftersom underlaget är smutsigt större delen av vintern kommer cykeln behöva underhållas lite oftare än under sommarhalvåret. Det finns ett brett urval av rengöringsmaterial för cyklar- värt att köpa en miljövänlig sådan! Sist men inte minst, se till att investera i både fram och bakljus med hög batteritid. Att göra sig sedd i trafiken är bland det viktigaste man kan göra för att undvika olyckor med andra trafikanter.

Hälsofrämjandet
När du är klar med förberedelserna och cykeln står redo, så är det dags att bege sig ut på vägarna och njuta av dem där utlovade hälsoeffekterna.

Som cyklist kan du förvänta dig att bli/få:

  • Fysiskt starkare
  • En förstärkt lungkapacitet
  • En minskad risk för kronisk sjukdom
  • Stärkt mental hälsa
  • Mer rörlighet
  • Bättre sömn

Listan på hälsofrämjande effekter kan göras längre än så. Cykling är, helt klart, en utomordentligt bra träningsform. Forskning har faktiskt visat att cykling till jobbet kan minska ens risk att utveckla hjärt- och kärlsjukdomar med 46%. Idag är hjärt- och kärlsjukdomar den främsta dödsorsaken i Sverige och en tredjedel av årliga dödsfall kan härledas till hjärt- och kärlsjukdomar. Om det var ett tag sen som du senast var aktiv kan det vara bra att göra en hälsokontroll med fokus på riskfaktorer i hjärt- och kärlsjukdomar.

Hälsokontroller
Kom in till oss på Legehuset så kan vi berätta mer om våra hälsokontroller. Visste du att vi alltid erbjuder läkarkonsultation till personer som genomgår en hälsokontroll?